Używanie Home Theater Bypass do dzielenia głośników 2 kanałowych z systemem 5.1 Surround

Jednym z pytań, które dostaję dość często jest to, jak połączyć dwukanałowy system dźwięku z systemem surround w kinie domowym. Ten rodzaj podejścia będzie korzystać z głównych głośników do stereo i ewentualnie subwoofera, aby poprawić odpowiedź basową systemu dwukanałowego, a jednocześnie mając możliwość zrobienia 5.1 lub więcej kanałów do użytku w kinie domowym. Istnieje kilka sposobów podejścia do tego typu systemu. Wszystkie te podejścia muszą rozwiązać kilka problemów, jeśli dźwięk stereo i kino domowe będą działać w najlepsze.

Podczas integracji stereo i kina domowego ustawienie głośności w systemie dwukanałowym nie powinno zmieniać poziomu głośności głównego głośnika w systemie surround. Jeśli to nie jest zrobione, względne poziomy kanałów głównych głośników do innych kanałów w systemie kina domowego nie będą utrzymywane wraz z względnym poziomem subwoofera w konfiguracji kina domowego do rozszerzenia basu w konfiguracji stereo i względnym poziomem subwoofera w rozszerzeniu basu w stereo do poziomu LFE w kinie. Innym częstym problemem jest utrzymanie właściwego zarządzania basem w kinie i stereo. Ważne jest, aby połączyć subwoofer z innymi głośnikami w taki sposób, aby charakterystyka niskich częstotliwości była płaska. Uzyskanie pożądanej łatwości użytkowania przy przechodzeniu ze stereo na kino domowe jest jednym z powodów, aby utrzymać regulację głośności na przedwzmacniaczu stereo niezależnie od systemu kina domowego.

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup wysokiej jakości elektroniki dźwięku przestrzennego i unikanie oddzielnego dwukanałowego przedwzmacniacza, dzięki czemu można uzyskać najlepszy możliwy dźwięk w trybie dwukanałowym bez złożoności posiadania dwóch przedwzmacniaczy. Większość nowoczesnych, wysokiej jakości procesorów dźwięku przestrzennego ma również tę zaletę, że zawiera korekcję dźwięku, która może skompensować niedoskonałości głośników. Procesor surround będzie również zawierał zwrotnice do zarządzania basem, aby prawidłowo zintegrować subwoofer z głównymi głośnikami. Rozważyłbym Emotiva UMC-1, procesor Marantz AV-7005 lub Classe SSP-800 dla każdego, kto jest zainteresowany wysokiej jakości reprodukcją dźwięku stereo w swoim kinie domowym. Sposób w jaki te systemy wykrywają i przetwarzają sygnał dwukanałowy będzie miał znaczenie dla tego jak procesor będzie pracował przy reprodukcji stereo. Możliwość wymuszenia przetwarzania stereo z lub bez subwoofera jest przydatną cechą, pozwalającą na maksymalną elastyczność w reprodukcji dźwięku. Classe jest jednym z najlepszych dostępnych w tym zakresie.

Kolejnym najprostszym rozwiązaniem jest użycie analogowego przedwzmacniacza, który zawiera zarządzanie basem wraz z obejściem kina domowego dla subwoofera i kanałów głównych. Ten typ systemu będzie działał najlepiej, gdy główne głośniki i subwoofer nie potrzebują korekcji, aby uzyskać dokładną charakterystykę częstotliwościową. Produkty, które oferują tę funkcję, to Emotiva USP-1 i Parasound Model 2100. Przykładowy wygląd tych połączeń na tylnej ściance przedwzmacniacza pokazano poniżej.

Emotiva USP-1 Zarządzanie basem

Kolejnym najprostszym rozwiązaniem jest użycie przedwzmacniacza stereofonicznego z przedwzmacniaczem surround, który posiada obejście kina domowego, ale nie zawiera subwoofera. Ten typ systemu będzie działał najlepiej, gdy główne głośniki są pełnozakresowe i subwoofer nie jest potrzebny do rozciągnięcia niskich częstotliwości. Jeśli subwoofer będzie musiał być użyty, trudno będzie go prawidłowo zintegrować z tym typem systemu. Subwoofer musi być filtrowany górnoprzepustowo i dolnoprzepustowo razem z głośnikami głównymi, w przeciwnym razie częstotliwości, w których te dwa głośniki się pokrywają, będą przesadzone, tworząc nadmierną odpowiedź basową. Można to zrobić prawidłowo, stosując filtry dolnoprzepustowe i górnoprzepustowe, które można znaleźć w wielu subwooferach na wejściach sygnałów niskopoziomowych. Aby z nich skorzystać, wyjście z przedwzmacniacza stereo musi być poprowadzone przez subwoofer, a następnie do wzmacniacza głównych głośników. W tego typu konfiguracji przedwzmacniacz kina domowego powinien być ustawiony na brak subwoofera i duże głośniki główne. Gdy system posiada wiele subwooferów, wymagana będzie zewnętrzna zwrotnica. Przedwzmacniacze, które oferują taką możliwość to przedwzmacniacze VAC MKI, MKIIa, MKIII, Conrad-Johnson PV14LS oraz Cambridge Audio Azure 840E. Poniżej przedstawiono przykładowy wygląd połączeń na tylnej ściance tego typu urządzenia.

VAC MKIII Cinema Bypass

Ostatnią opcją jest fizyczne lub za pomocą przełącznika przełączenie wyjść kanałów głównych z przedwzmacniaczy stereo i kina domowego. Goldpoint sprzedaje kilka ładnych pasywnych przełączników SW2X-I dla złączy XLR i SW4 dla złączy RCA.