Badanie konstrukcji bocznych głośników surround

W trakcie mojej pracy spotykam się z wieloma różnymi bocznymi głośnikami surround w domach. Konstrukcje, które moim zdaniem są najbardziej efektywne w kinie domowym to takie, w których głośniki ustawione są względem siebie pod kątem około 90 stopni, jak w przypadku Klipsch KS-525-THX powyżej.

Boczne głośniki surround, które wykorzystują ten typ orientacji głośników, zapewniają dobre pokrycie stosunkowo dużego obszaru odsłuchowego, zakładając, że są one umieszczone co najmniej 2 stopy powyżej poziomu uszu słuchacza i nieco z tyłu lub z boku. Niektóre głośniki są wyposażone w przełącznik dipol/bipol lub ewentualnie regulację wzmocnienia zwrotnicy w celu kompensacji wysokich tonów i granic. Przełączniki te mogą być przydatne, ale ja przykładałbym znacznie większą wagę do rozmieszczenia przetworników w obudowie i możliwości wyjściowych głośnika w stosunku do zamierzonego zastosowania.

Podjęcie decyzji pomiędzy bipolem a dipolem będzie zależało od położenia głośnika względem słuchacza. Jeśli głośnik znajduje się w odległości mniejszej niż trzy stopy od miejsca odsłuchu, preferowana może być konfiguracja dipolowa. Użycie dipola spowoduje powstanie martwej strefy dźwięku przed głośnikiem, wynikającej z eliminacji fazy. Może to być bardzo pomocne przy równoważeniu poziomów dźwięku przestrzennego w różnych pozycjach odsłuchowych, jeśli jeden z foteli znajduje się zbyt blisko głośnika. Najlepszą konstrukcją dla większości kin domowych jest użycie bipola dla bocznego surround i umieszczenie go stosunkowo wysoko w pomieszczeniu, z dala od miejsc siedzących. W dużym kinie domowym z trzema lub więcej rzędami siedzeń warto rozważyć zastosowanie dwóch lub więcej bocznych głośników surround po każdej stronie, używając standardowej konstrukcji głośnika bezpośredniego wystrzału, aby uzyskać lepsze pokrycie. Będzie to wymagało dodatkowych wzmacniaczy i elektroniki, aby prawidłowo ustawić fazę i poziom tych dodatkowych bocznych głośników surround. Używanie do tego celu głośników tylnego kanału nie jest odpowiednie.

Paradigm Signature ADP3

Popularną orientacją, którą uważam za bardzo słabą, jest taka, jak Paradigm Signature ADP3. Konstrukcja ta wysyła duży procent dźwięku przed słuchacza, redukując efekt surround. Przeciwstawne przetworniki średnio- i wysokotonowe skierowane do tyłu wymagają również tylnej ściany prostopadłej do głośników, aby odbić dźwięk z powrotem do słuchacza. Wymóg określonej konfiguracji ścian czyni tę konstrukcję stosunkowo słabą i w dużym stopniu zależną od konfiguracji ścian w kinie.

Klipsch KL-7800

Inną opcją jest użycie standardowego głośnika bezpośredniego wystrzału, jak ten pokazany powyżej, dla bocznego głośnika surround. Opłacalność tego wyboru będzie zależała od rozmieszczenia foteli w kinie. Jeśli mamy do pokrycia jeden rząd lub kilka foteli, może się to sprawdzić, zakładając, że głośniki zostaną umieszczone co najmniej 2 stopy nad miejscem odsłuchowym i bezpośrednio po stronie miejsca siedzącego. Zaletą konstrukcji dwubiegunowej zalecanej powyżej jest to, że pokryje ona większy obszar bardziej równomiernie z mniejszą wrażliwością na umiejscowienie.

Jednym z najlepszych wskaźników jakości konstrukcji dwubiegunowych bocznych głośników surround jest certyfikat THX Ultra. Produkty posiadające ten certyfikat są dostępne w ofercie firm Atlantic Technology, Klipsch i Teufel. Właściwa konstrukcja i rozmieszczenie bocznych głośników surround jest znacznie ważniejsze niż dopasowanie producenta głośników surround do producenta głośników głównych i kanału centralnego. Bez odpowiedniego rozproszenia dźwięku efekt surround będzie znacznie ograniczony.