Pułapki basowe, dyfuzja, pochłanianie - co należy zrobić?

Ogólnie rzecz biorąc, pomieszczenia teatralne nie powinny być miejscami o wysokim współczynniku odbicia. Samo pomieszczenie powinno próbować naśladować studio teatralne, ale dla większości ludzi jest to nieuchwytny cel, który powoduje wiele zmartwień lub słabe osiągi. Na szczęście istnieją opublikowane dane i wytyczne dotyczące tego, jak powinno wyglądać pomieszczenie teatralne pod względem akustycznym.

Zacznijmy od pomiarów prawdziwych teatrów mieszanych. Poniżej znajduje się fragment pracy (1), w której dokonano pomiarów czasu potrzebnego na zanik dźwięku (RT60) w osiemnastu profesjonalnych salach dubbingowych i kinowych z certyfikatem Dolby. Istotą RT60 jest to, że im dłuższy jest czas potrzebny na zanik sygnału o 60db, tym bardziej pogłosowe jest otoczenie. Należy zauważyć, że nawet w środowisku profesjonalnym istnieje duża różnorodność parametrów akustycznych. Jak zobaczymy poniżej, duża część tej różnicy wynika prawdopodobnie z różnic w objętości pomieszczenia. Z danych tych jasno wynika, że nie będzie możliwe dopasowanie każdego kinowego miksu do jednego pomieszczenia, ponieważ istnieje tak duża różnorodność w charakterystyce tych pomieszczeń. Innymi słowy istnieje wiele sposobów na uzyskanie akustyki pomieszczenia, która będzie akceptowalna i żadne pojedyncze rozwiązanie nie będzie w stanie idealnie dopasować się do każdego filmowego kina miksowanego.

RT60 vs. częstotliwość w kinach z certyfikatem Dolby

Różnice w parametrach akustycznych wynikają z kombinacji objętości i środowiska akustycznego każdego z pomieszczeń. Aby to uprościć Dolby podaje w swoich wytycznych technicznych (2) zakres parametrów akustycznych pomieszczenia, które są uznawane za akceptowalne w odniesieniu do RT60. Pierwszy wykres Dolby przedstawia zakres akceptowalnych wartości RT60 przy 500Hz w zależności od objętości pomieszczenia. Drugi wykres pokazuje zmiany w RT60 dopuszczalne od 500Hz w zależności od częstotliwości. Ogólny trend pogłosu, który może być większy przy niższych częstotliwościach i niższy przy wyższych częstotliwościach jest pokazany w rzeczywistych danych z sal dubbingowych, które staramy się replikować. W rzeczywistości okazuje się, że wiele z pomieszczeń zmierzonych powyżej narusza maksymalny stosunek około 1.8:1 i minimalny stosunek 1.0 dla 63.5Hz do 500 Hz RT60. Obliczyłem, że 68% pomieszczeń z powyższego wykresu naruszyło ten parametr i że przeciętne pomieszczenie miało stosunek basu 2.0:1 przy 63Hz. Maksymalny stosunek wyliczony przeze mnie wyniósł 3.3:1 a minimalny 0.7:1. Pokój 18 również wyraźnie narusza specyfikację, zgodnie z którą wyższe częstotliwości nie mogą być bardziej pogłosowe niż przy 500Hz. Innymi słowy, więcej z tych certyfikowanych pomieszczeń było poza specyfikacją niż w niej. Nie oznacza to, że nie powinniśmy dążyć do tego, aby nasze kina były zgodne ze specyfikacją, ale pokazuje to brak dbałości w wielu z tych obiektów. Bazując na moim osobistym doświadczeniu podejrzewam, że największe studia i kina mieszane będą w większości zgodne ze specyfikacją, ale nadal będą występować różnice nawet wśród najlepszych w swojej klasie.

Wymagany pogłos Dolby a głośność pomieszczenia przy 500Hz

Krzywa skalowania pogłosu Dolby dla częstotliwości dźwięku

W moim kinie współczynnik wynosi 1,5 przy niższych częstotliwościach i mieści się w wymogach oraz jest bliski krzywej docelowej pokazanej na czarno. Należy zauważyć, że moje pomieszczenie nie wymagało zastosowania pułapek basowych, aby było zgodne ze specyfikacją, ale zastosowałem mieszankę dyfuzorów akustycznych i absorberów, ze znacznie większą ilością absorberów niż dyfuzorów. Należy również pamiętać, że umeblowanie i publiczność w pomieszczeniu przyczyni się do absorpcji i dyfuzji i powinno być brane pod uwagę przy projektowaniu każdego teatru.

Przy projektowaniu systemu obróbki dźwięku dla waszego pomieszczenia, pamiętałbym o wszystkich tych czynnikach i korzystałbym z zaleceń Dolby przy zakupie systemu obróbki dźwięku. Szeroka gama dyfuzorów i absorberów może być użyta w celu spełnienia tych specyfikacji w danym pomieszczeniu. Będąc w kilku wysokiej klasy kinach mieszanych różnej wielkości oraz w wielu wysokiej klasy kinach domowych i profesjonalnych mogę powiedzieć, że zalecenia Dolby odpowiadają temu, co uznałbym za bardzo wysokiej jakości środowisko akustyczne do słuchania filmów.

Osobiście używam oprogramowania komputerowego do modelowania pomieszczeń, które projektuję, wraz z odrobiną zdrowego rozsądku i silnym naciskiem na budżet klienta i jego gust dekoratorski, aby uzyskać najlepszy projekt dla danej aplikacji. Jest kilka kluczowych rzeczy, o których należy pamiętać. Pierwsz± z nich jest to, że pułapki basowe pochłaniaj± nie tylko niskie częstotliwo¶ci, ale również wysokie i istniej± specyfikacje dla obu tych parametrów. Po drugie, pochłaniacze są generalnie bardziej efektywne niż dyfuzory, ale dyfuzory mogą zdecydowanie poprawić akustykę pomieszczenia i są ważniejsze, gdy pomieszczenie ma puste, równoległe ściany. Po trzecie, lokalizacja miejsca siedzącego w stosunku do głośników i powierzchni jest równie ważna jak średnie wartości RT60 przedstawione tutaj. Należy zauważyć, że dobra średnia akustyka pomieszczenia, jak pokazano na tych wykresach, nie jest bezpośrednio równoznaczna z dobrym pomieszczeniem, ale wykorzystując te informacje wraz z odrobiną zdrowego rozsądku lub praktycznego doświadczenia można uzyskać znakomite rezultaty przy bardzo skromnych nakładach inwestycyjnych. Widziałem również kilka pomieszczeń, w których wydano znaczne sumy pieniędzy, a akustyka nie była zbyt dobra, czy to z powodu nadmiernego traktowania, czy też z powodu stosowania drogich produktów, które nie uwzględniały w odpowiedni sposób akustyki pomieszczenia. Ogólnie rzecz biorąc, należy być bardzo ostrożnym przy zakupie środków do akustyki na podstawie zaleceń osób, które czerpią zyski z ich sprzedaży.