Jakich trybów dźwięku przestrzennego powinienem używać w moim amplitunerze?

Dzisiejsze amplitunery oferują dużą liczbę opcji do wyboru w zakresie przetwarzania dźwięku. Częstym pytaniem, które otrzymuję jest to, jaki tryb przetwarzania powinien być użyty. Tryby te mają na celu wyodrębnienie informacji z nagrania, aby następnie zmapować je do kanałów, które nie znajdują się w nagraniu, ale są w systemie surround. Czasami lepiej nie używać dodatkowego przetwarzania, aby utworzyć dodatkowe kanały z ograniczonej liczby dostępnych w źródle. Jeśli źródło jest dopasowane lub ma więcej kanałów niż system (na przykład 5.1 dla 5.1), ten rodzaj przetwarzania nie powinien być używany. W takim przypadku kanały zostaną zmapowane do odpowiednich głośników przy użyciu logiki opartej na zarządzaniu basem i topologii głośników, które używasz.

W oparciu o moje własne testy odsłuchowe i pomiary, zalecam przetwarzanie stereo dla muzyki ze źródeł stereofonicznych (dwukanałowych). Różne tryby muzyki surround można znaleźć w amplitunerach i przedwzmacniaczach. Tryby te generalnie umieszczają zbyt wiele informacji w głośnikach surround i centralnym jak na mój gust i znacznie zmieniają oryginalny miks. Używałbym subwoofera, który znajduje się w większości systemów surround, ponieważ większość głośników jest zbyt mała, aby sięgać do 30Hz. Jedynym wyjątkiem, jaki znalazłem jest tryb Studio, który można znaleźć w produktach Onkyo i Integra. Tryb ten jest dość subtelny i może być dobrą opcją dla tych, którzy posiadają produkty tej marki.

Przetwarzanie surround dla filmów, sportu lub innych źródeł zawierających dialogi może skorzystać z jednego z trybów filmowych, które można znaleźć w typowym procesorze surround. Tryby te przekierują większość dźwięku z lewego i prawego kanału do głośnika centralnego, jeśli nagranie nie zawiera informacji o kanale centralnym. Będą one również umieszczać dźwięk otoczenia w głośnikach surround, jeśli jest to źródło dwukanałowe. Prologic IIx umieści również dźwięk przestrzenny w tylnych kanałach, jeśli jest to źródło 5.1, rozszerzając pan. Tryby te mogą znacznie ułatwić zrozumienie dialogów i dodać kanały surround do źródła, które nie miało tych kanałów zakodowanych bezpośrednio w źródle. Polecam przetwarzanie Dolby Prologic IIx Movie dla systemów surround 5.1 i 7.1. DTS:Neo6 Cinema jest zalecanym trybem dla systemu 6.1 surround.

Poniżej przedstawiam moje obserwacje i pomiary dla niektórych z bardziej popularnych technologii przetwarzania dźwięku przestrzennego.

  • Dolby Pro Logic II - dostarcza do 7.1 kanałów dźwięku z dowolnego materiału mono, stereo lub zakodowanego matrycowo. Nie zauważyłem, aby technologia ta zmieniała charakterystykę częstotliwościową lub poziomy. Jest to tryb, którego należy używać, jeśli posiadasz system surround 5.1 lub 7.1. Tworzone w ten sposób pole surround jest bardzo dobre. DTS Neo:6 - dostarcza do 6.1 kanałów dźwięku z dowolnego materiału mono, stereo lub zakodowanego matrycowo. Nie zauważyłem, aby technologia ta zmieniła charakterystykę częstotliwościową lub poziomy w trybie Kino, ale w trybie Muzyka już tak. Pole surround, które tworzy jest bardzo dobre. Skupia również dialogi na głośniku centralnym, gdy wybrana jest opcja Kino. Najlepiej radzi sobie z zarządzaniem kanałem tylnym w systemie surround 6.1. DTS Noe:6 Cinema jest trybem, którego należy używać do filmów i sportu, jeśli posiadasz system 6.1 surround.THX Cinema Mode - Spowoduje to redukcję wysokich tonów o około 6 db przy 20kHz. Jest to próba implementacji kompensacji krzywej X w amplitunerze. W rzeczywistości krzywa X jest tym, co robi pomieszczenie i nie musi być dodawana w elektronice. Circle Surround II - dostarcza do 6.1 kanałów dźwięku z dowolnego materiału mono, stereo lub zakodowanego matrycowo. Technologia ta zniekształca charakterystykę częstotliwościową i zmienia poziomy kanałów zarówno w opcjach trybu muzycznego, jak i kinowego. W trybie kinowym bas jest podbijany o 5db, a powyżej 120Hz jest redukowany. W trybie muzycznym zniekształcenia częstotliwości były bardziej złożone. Nie mogę polecić tego trybu, chyba że chcecie dodać więcej basu do źródeł dwukanałowych lub kodowanych Pro Logic z dialogami.