RPG Modex Do redukcji pogłosu tylko w pomieszczeniach basowych

Zauważyłem, że niektóre sale kina domowego, które stosują techniki izolacji dźwięku, mają problemy z najniższymi częstotliwościami o nadmiernym pogłosie w porównaniu do standardu Dolby dla odtwarzania dźwięku w kinie. Podejrzewam, że jest to spowodowane faktem, że niskie częstotliwości, które nie są skutecznie wychwytywane w nieizolowanym pomieszczeniu, są wychwytywane w pomieszczeniu izolowanym. Wielu ludzi używa dużych pułapek basowych, aby spróbować ujarzmić te częstotliwości. Niestety, mogą one łatwo zmniejszyć pogłos wyższych częstotliwości zbyt mocno, czyniąc pomieszczenie zbyt martwym akustycznie przy wyższych częstotliwościach, co wytrąca pomieszczenie z równowagi akustycznej, zaostrzając problem z relatywnym pogłosem pomiędzy wysokimi i niskimi częstotliwościami.

Materiały porowate w ogólności tracą wydajność przy niskich częstotliwościach, ponieważ prędkość cząsteczek lub ruch powietrza związany z długimi falami jest niski. Z drugiej strony, ciśnienie akustyczne jest maksymalne w rogu lub w pobliżu ściany. Wewnętrznie tłumiona membrana zastosowana w RPG Modex wykorzystuje tę strefę wysokiego ciśnienia występującą w narożnikach lub ścianach, przekształcając wahania ciśnienia w ruch powietrza. Gdy membrana wibruje w wybranym zakresie niskich częstotliwości, określonym przez jej masę i sztywność, wypycha powietrze przez wewnętrzną warstwę porowatą, tworząc w ten sposób absorpcję niskich częstotliwości. To innowacyjne podejście umożliwia Modexowi pochłanianie trybów podstawowych i wyższych harmonicznych, które są często problematyczne w małych pomieszczeniach, bez nadmiernego pochłaniania wyższych częstotliwości.

Pułapka basowa Modex może być dostrojona do częstotliwości 40, 63, 80 lub 100 Hz. Poniższy wykres pokazuje, jak ten produkt wpłynie na akustykę pomieszczenia przy różnych częstotliwościach.

Pochłanianie dźwięku Modex vs. częstotliwość

Najlepszym sposobem na określenie, czy produkt taki jak ten lub jakakolwiek inna obróbka akustyczna jest potrzebna, jest przeprowadzenie badania akustyki pomieszczenia. Badanie to powinno obejmować analizę RT60 (współczynnika zanikania dźwięku) przy różnych częstotliwościach w porównaniu z normą. Przykładowe wyniki dla pomieszczenia z izolacją akustyczną przedstawiono poniżej.

Akustyka pomieszczenia zależna od częstotliwości a specyfikacja Dolby

RT60 przy 500Hz w odniesieniu do specyfikacji Dolby

Należy zauważyć, że to pomieszczenie posiada następujące cechy:

  • Brak pułapek basowych9 skórzanych foteli teatralnych1″ i 2″ grubości materiału akustycznego z włókna szklanego pokrywającego duży procent powierzchni ścianMiękka wykładzina dywanowa na podłodzePodwójna konstrukcja z suchej zabudowy z izolacją z włókna szklanego z tyłu w celu odizolowania dźwięku od reszty domu.

W rezultacie otrzymujemy pomieszczenie, które generalnie spełnia wymagania specyfikacji Dolby dla akustyki kinowej. Dodanie typowej pułapki basowej do tej sytuacji miałoby tendencję do sprowadzenia wyższych częstotliwości w dół bardziej niż te przy 32Hz wyrzucając pokój z równowagi w tym zakresie. Sytuacja, która moim zdaniem nie należy do rzadkości. W tym przypadku Modex 40Hz mógłby być użyty do obniżenia częstotliwości 32Hz z lepszym skutkiem niż 63Hz, ale spowodowałby, że niższe częstotliwości byłyby bardziej rozbieżne z wyższymi. Skłaniałbym się do pozostawienia tego pomieszczenia w spokoju, ponieważ jest ono tylko nieznacznie poza specyfikacją i trudno byłoby osiągnąć 1000Hz bez większego wpływu na częstotliwości powyżej.

Podsumowując, może to być przydatny produkt w pewnych sytuacjach. Jest on drogi (od 700 do 2000 USD za aplikację) i wymaga dokładnej analizy w celu określenia rzeczywistych korzyści. Aby uniknąć zastosowania niewłaściwej mieszanki produktów akustycznych, efekt działania każdego produktu powinien być określony za pomocą takich pomiarów.