O co chodzi z HDR?

Wiele nowych wyświetlaczy Ultra High Definition (UHD/4K) obsługuje więcej niż wzrost liczby pikseli (rozdzielczości). Mogą one również wyświetlać materiał o wysokiej dynamice (HDR). Powyższy wykres pokazuje różnicę w tym, jakie kamery (nośniki) mogą uchwycić, a jakie wyświetlacze mogą renderować.

Wszystkie wyświetlacze mają ograniczenie co do tego, jak kolorowe (nasycenie) i jak jasne (jasność) mogą być wyświetlane. HDR pozwala na pokazanie większej ilości informacji, które kamera może uchwycić. Ten wykres z SMPTE pokazuje, że wyświetlacze są nadal znacznie bardziej ograniczone niż kamery, ale HDR jest znaczącym krokiem w kierunku reprezentowania tego, co kamery mogą uchwycić, ale nie są zbyt blisko pełnego zakresu kamer.

HDR może obsługiwać szeroki zakres materiałów źródłowych poza HD, ale ta elastyczność niesie ze sobą znacznie większy stopień złożoności. Wyświetlacze muszą rozpoznawać wysyłane do nich dane i odpowiednio się do nich dostosowywać. Każde urządzenie w łańcuchu wideo wraz ze źródłem musi prawidłowo obsługiwać również ten nowy typ danych. Do prawidłowej obsługi tych źródeł wymagane są złącza HDMI 2.0a i HDCP 2.2. Niestety, do tej pory sprzedano bardzo niewiele urządzeń UHD/4K, które spełniają te wymagania.

Dostępne źródła różnią się również stopniem wsparcia dla tych zwiększonych możliwości. Większość z nich to DCI P3, cyfrowe matryce kinowe, podczas gdy kilka będzie miało większy zakres luminancji i nasycenia kolorów. Korzyści płynące z większego nasycenia i luminancji nie są również bardzo widoczne w przypadku wszystkich obrazów, w przeciwieństwie do większej liczby pikseli, które można zobaczyć w każdej scenie.

M-Go zakłóca kilka bardzo wysokiej jakości źródeł HDR. Wyrazistość tych obrazów jest zdumiewająca. Podejrzewam, że jest to nie tylko rezultat większej dynamiki, ale i większej precyzji przy 10-bitowych źródłach z małą kompresją. Podobną wyrazistość i płynność widziałem u mistrzów filmowych w postprodukcji na kolorowych wyświetlaczach. Podejrzewam, że duża część widocznej poprawy wynika ze zwiększonej precyzji, a mniejsza z większego nasycenia i możliwości luminancji, choć wzrost zakresu luminancji był oczywisty w niektórych scenach.

W przeszłości wyświetlacze konsumenckie miały słabe wyniki w zakresie prawidłowego odtwarzania jednego standardu koloru bez pomocy eksperta. Nie widzę prawie żadnych wyświetlaczy konsumenckich, które mają dobry standard barw Rec. 709 bez znaczącej ingerencji zaawansowanych narzędzi. HDR będzie musiał stawić czoła poważnym wyzwaniom związanym z uzyskaniem wszystkich możliwych ulepszeń, chyba że wyświetlacze konsumenckie znacznie poprawią kontrolę jakości, która w przeszłości istniała.

W jednym z artykułów SMPTE (1 ) wykazano również, że standard HDR jest nieprawidłowy w odniesieniu do konwersji kolorów. Problem ten musi zostać szybko rozwiązany, jeśli HDR ma spełnić oczekiwania, jakie ludzie mają wobec tej technologii.

HDR oferuje wiele obietnic dotyczących wyższej jakości obrazu, ale wyzwania związane z osiągnięciem przez niego sukcesu rynkowego nie są niewielkie.