Obiektyw anamorficzny kontra zoom dla ekranów o stałej wysokości

Popularną rzeczą w kinie domowym jest obecnie używanie ekranu o proporcjach 2,35:1 zamiast 1,78:1, czyli tego, co oferuje HDTV. Chodzi o to, aby prezentować filmy o szerszym zakresie niż HDTV bez czarnych pasów na górze i na dole, aby zapewnić bardziej wciągające wrażenia z oglądania tych filmów.

Dwa popularne sposoby, aby to osiągnąć, to użycie obiektywu lub zoomu projektora. Gdy projektor jest prawidłowo umieszczony, zoom obiektywu może być użyty do zmiany rozmiaru obrazu, aby dopasować go do ekranu 2:35, aby wypełnić ekran do jego limitu wysokości. Inną opcją jest użycie obiektywu anamorficznego wraz ze specjalnym skalowaniem. Ten system rozciąga obraz, aby wyeliminować czarne pasy w pionie, a następnie optycznie rozciąga obraz, aby wypełnić ekran 2.35 z obrazem 2.35.

Każdy z tych systemów ma swoje wady i zalety. Zoom będzie tańszy, ostrzejszy, pozwoli na mapowanie pikseli obrazu, rozleje światło po ekranie z czarnego obramowania i będzie miał wyższy kontrast ANSI. Obiektyw anamorficzny będzie miał mniejsze piksele, mniejsze zużycie mechanizmu obiektywu projektora, niższy kontrast ANSI, mniejszą ostrość i dodatkowe zniekształcenia obiektywu. Zmniejszenie kontrastu i zniekształcenie obrazu przez obiektyw zależy od zastosowanego obiektywu i projektora. Obiektywy anamorficzne wymagają również dłuższych współczynników rzutu, co zazwyczaj obniża moc światła projektora i prawdopodobnie równoważy wszelkie zyski wynikające z możliwości wykorzystania całego obrazu w filmach 2:35. Ciemne ściany są wymogiem przy korzystaniu z obiektywów zoom, aby nie widzieć rozlewu światła.

Ostatnio pomagałem w teście z Prismasonic H-FE1500R i JVC DLA-RS35. Projektor był zamontowany przy współczynniku rzutu 2.0. Przy użyciu zoomu obiektywu, aby wypełnić ekran o szerokości 10 stóp i formacie 2.35, kontrast ANSI został zmierzony na 250:1. Z obiektywem anamorficznym kontrast ANSI spadł do 112:1. Poziom światła z ekranu spadł tylko o 9% przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego w porównaniu z obiektywem o tej samej lokalizacji projektora. Ta różnica w strumieniu światła byłaby mniejsza, gdyby projektor był zamontowany przy minimalnym współczynniku rzutu. Rozproszenie światła spowodowane powiększeniem obrazu 2,35 nie było widoczne na ciemnobrązowej ścianie. Obraz w tym przypadku był wyraźnie lepiej powiększony niż nie.